Skip to main content
Instruktioner och material till näthandlare

Instruktioner och material till näthandlare

Näthandlare, vi har utarbetat ett färdigt materialpaket som du kan använda för att presentera olika leveranssätt. Allt du behöver göra är att ladda ned paketet!

Att Postis leveranssätt presenteras på ett enhetligt sätt i din webbutik förbättrar kundens köpupplevelse. Använd dessa instruktioner för att uppdatera informationen om olika leveranssätt på din webbplats och utnyttja dem vid marknadsföring.

  • Posti’s delivery types are consistently presented on your website

  • The consumers can more easily find their preferred types of delivery

Så fungerar tjänsten

Postis paketautomater och serviceställen i butiker, stormarknader och kiosker fungerar som uthämtningsställen. Nätverket består av nästan 2 000 uthämtningsställen runt om i Finland och växer snabbt. Speciellt paketautomater i butiker, företagslokaler och flervåningshus blir allt vanligare. Använd Postis gränssnitt Location Service för sökning av uthämtningsställen för att säkerställa att din webbutik alltid har en uppdaterad lista över de tillgängliga uthämtningsställena. Du har även tillgång till våra senaste tjänster för webbutiker, såsom Fast track- och helgleveranser.

Du kan informera om Postis leveranssätt på ett enkelt och entydigt sätt i din webbutik genom att använda färdiga texter. Ladda ned texterna (pdf).

Om det leveranssätt som konsumenten valt inte lämpar sig för sändning av produkten, rekommenderar vi till exempel följande tillägg till webbutikens allmänna leveransvillkor:

● Vi förbehåller oss rätten att skicka små försändelser hem som brev. ● Vi förbehåller oss rätten att skicka försändelser som överskrider maximimåtten för paketautomat till posten.

Använd Postis logotyp när du erbjuder Postis leverans- eller betalningssätt i din webbutik. Utöver logotypen kan du också använda ikoner som beskriver våra tjänster. Ladda ned materialet från vår bildbank.

Leveransalternativen kan visas i webbutikens användargränssnitt till exempel i en rullgardinsmeny eller som alternativknappar. Oftast väljs leveranssättet i varukorgen.

Läs mer om hur du kan integrera Postis pakettjänster i din webbutik.

Med hjälp av färdigt marknadsföringsmaterial kan du enkelt informera dina kunder om att deras favoritleveranssätt är tillgängliga i din webbutik. Ladda ned marknadsföringsmaterial och instruktioner.

Paketet innehåller följande redigerbara webbannonser:

  • Postis leveranser från x,xx € (du kan själv bestämma priset)

  • Miljövänliga transporter

  • Leverans till paketautomat

  • Paketstyrning

  • Hemleverans (inkl. en affischmall)

Kundreturtjänsten används inom näthandeln i Finland för att returnera produkter på handlarens bekostnad. När du ingår ett kundreturavtal med oss kan konsumenten returnera förpackade produkter till den adress som anges i webbutiken genom att lämna in dem på posten eller i en automat. Posti fakturerar dig för transport av försändelser som returneras.

Kundanvisning för returnering när webbutiken betalar returen:

Exempeltext – returer: Du kan returnera din beställning avgiftsfritt via Posti. Förpacka försändelsen omsorgsfullt.

Exempeltext – returnering med en Skicka enkelt-kod: Beställ returkoden via adressen posti.fi/palautapaketti genom att ange försändelsekoden (koden börjar med JJFI). Lämna in paketet på vilket som helst av Postis serviceställen eller i en paketautomat enligt de instruktioner du fått.

Exempeltext – returnering utan Skicka enkelt-kod: Du kan returnera försändelsen via Postis serviceställe. Fäst det Kundretur-adresskort som du fått av oss på försändelsen eller skriv vår returkod xxxxxx (= din webbutiks logistikavtalsnummer) på försändelsen och lämna in försändelsen på posten.

Exempeltext – returnering via Postis brevlåda: Skriv vår returkod xxxxxx (= din webbutiks logistikavtalsnummer) och följande returadress på försändelsen:

Oy Företag Ab KUNDRETUR Gatuadress 1 00000 Stad

Ytterligare information, minimi- och maximimått

En webbutik som ingått ett avtal om internationella returer (ERS) kan erbjuda sina kunder kostnadsfri retur från utlandet till Finland. Kunden kan lämna in returen på sitt närmaste postkontor. Portot för returen debiteras den finländska webbutiken, som ingått ett returavtal.

Kundanvisning för returnering när webbutiken betalar returen från utlandet:

Retur från utlandet Du kan returnera din beställning via Posti. Avtala om returen med vår kundtjänst och begär ett adresskort för returen. Förpacka försändelsen omsorgsfullt och fäst adresskortet på paketet. Därefter kan du lämna in paketet på det närmaste postkontoret.

Genom att ange mottagarens kontaktuppgifter i EDI-meddelandet gör du det möjligt för mottagaren att följa paketet via Postis mobilapp och att styra paketet till önskat uthämtningsställe. Därför är det bra att i webbutiken be kunden uppge så exakta kontaktuppgifter som möjligt (namn, adress, mobiltelefonnummer och e-postadress) och att meddela dessa uppgifter till Posti som elektronisk förhandsinformation, dvs. EDI-meddelande. Mobiltelefonnumret är också en förutsättning för att paketet ska kunna levereras till Postis omtyckta automater.

Appen OmaPosti ger dina kunder möjlighet att följa sina försändelser i realtid, ökar kundnöjdheten och minskar belastningen på din kundtjänst. Genom att aktivera sitt mobiltelefonnummer i appen OmaPosti får kunden automatiskt information om sina försändelser utan att behöva ange försändelsekoderna.

Så här kan du informera dina kunder om den behändiga tjänsten i din webbutik: *Ladda ned Postis mobilapp. Välj det lämpligaste uthämtningsstället för din beställning i appen och följ försändelsen. Du kan ladda ned appen OmaPosti i din telefons appbutik.

Informera dina kunder om styrtjänsten för paket, speciellt om din webbutik inte erbjuder möjligheten att välja uthämtningsställe. På detta sätt kan dina kunder själva välja på vilket postkontor eller i vilken paketautomat de vill hämta ut sina paket.

Exempeltext: Genom att börja använda Postis kostnadsfria tjänst Eget uthämtningsställe kan du själv välja i vilken paketautomat eller på vilket postkontor du vill hämta ut ditt paket. Börja använda tjänsten här.

Informera dina kunder om att de kan följa sina paket med hjälp av Postis försändelsekod.

Exempeltext: När du uppger din e-postadress i samband med beställningen får du en orderbekräftelse och försändelsekod via e-post. Du kan följa försändelsen på webbsidan posti.fi/forsandelseuppfoljning eller via Postis mobilapp.

En karta över postkontor och paketautomater: posti.fi/kartta

Se förvaringstiderna för Postis försändelser: Förvaringstider

Installationstjänst för konsumenter: Läs mer om tjänsten och kontrollera tillgänglighet

Observera att länkarna till Postis tjänster ibland kan ändras. Kontrollera regelbundet att länkarna fungerar.