Skip to main content
MenyStäng

Postpaket till dörren eller till ett uthämtningsställe

Vi levererar dina försändelser till mottagarna på det sätt du önskar. I Finland kan mottagaren till och med få ditt paket under samma dag.

För vem lämpar sig tjänsten?

Inrikes pakettjänster är avsedda för avtalskunder som behöver regelbundna leveranser av paket till företag eller konsumenter samt för näthandelns behov. Om du endast skickar paket sporadiskt, kan du även smidigt skicka och betala dem via nätet.

Fördelar

Vi levererar dina paket snabbt och smidigt till mottagarna i hela Finland. I bästa fall får mottagaren din försändelse under samma dag. Om försändelsen inte hämtas ut, returnerar vi automatiskt den till avsändaren.

Du har tillgång till ett servicenätverk som omfattar hela Finland. Som kund hos oss behöver du bara samla ihop dina försändelser – vi tar hand om resten. Vi hämtar ditt företags paket och levererar dem på överenskommen tid till överenskommen plats, direkt till dina kunders lager, butiker eller andra lokaler. Vi erbjuder dig och dina kunder mångsidiga leveranssätt: paketen kan levereras till en paketautomat, ett postkontor, hem till mottagaren eller till företag. Om du så önskar tar vi även hand om uppackningen och hyllsorteringen.

Med hjälp av Postis digitala tjänster kan du och din kund följa försändelsen ända fram. Om försändelsen inte hämtas ut på Postis serviceställe eller i en paketautomat, returneras den automatiskt till avsändaren. Alla våra inrikes transporttjänster är 100-procentigt koldioxidneutrala Posti Green-tjänster – utan extra avgift.

  • Hämtning och leverans till och med under samma dag

  • I de största städerna levereras dina försändelser även lördagar

Inrikes paket för avtalskunder

Postpaket – uthämtning av paket i en automat eller på posten

Postpaket, som kan hämtas ut på Postis verksamhetsställe eller i en Smartpost-paketautomat, är ett enkelt och pålitligt sätt att skicka varor. Vårt nätverk med över 1 400 serviceställen gör det enkelt att skicka och hämta ut postpaket. Paketet hämtas hos dig före kl. 17 eller du kan själv lämna in det på posten. Mottagaren kan hämta ut paketet efter kl. 16 på ankomstdagen.

Postpaket delas även ut på lördagar till fler än 420 av Postis paketautomater och serviceställen i huvudstadsregionen, Åbo, Tammerfors, Lahtis, Seinäjoki, Björneborg, Jyväskylä, Kuopio och Uleåborg.

Småpaket – leverans av paket till brevinkast eller postlåda

Småpaket, som delas ut till mottagarens brevinkast eller postlåda, är den enklaste lösningen för en webbutikskund. Småpaket är ett förmånligt och behändigt sätt att skicka lätta småvaror som ryms i postlådan eller brevinkastet. Småpaket delas alltid ut med dagsposten, i hela Finland.

Hempaket – hemleverans av paket på överenskommen tid

Hempaket, som levereras hem till mottagaren, är en enkel lösning för en webbutikskund. Vi kontaktar mottagaren och kommer överens om leveranstid. I regel levereras paketet följande arbetsdag kl. 9–21. Om du väljer tilläggstjänsten Fast track levererar vi paketen till mottagarna i huvudstadsregionen under samma vardag, förutsatt att paketen lämnas till Postis terminal före kl. 13. Eventuella tilläggstjänster avtalas alltid från fall till fall, och paketen levereras hem till konsumenterna kl. 18–20.

Med avtalPostpaketmax storlek120 x 60 x 60 cm35kg

Beställ en hämtning eller lämna på posten. Levereras till uthämtningsställe inom 1–3 arbetsdagar.

Med avtalHempaketmax storlek120 x 60 x 60 cm35kg

Beställ en hämtning eller lämna på posten. Levereras till dörren inom 1-3 arbetsdagar.

Med avtalSmåpaketmax storlekMaksimimått2kg

Beställ en hämtning eller lämna på posten. Levereras till mottagarens postlåda inom 2-3 arbetsdagar.

Med avtalExpresspaketmax storlek120 x 60 x 60 cm35kg

Beställ en hämtning eller lämna på posten. Levereras till din kund inom 1 arbetsdag.

Så här skickar du paket som avtalskund

Som avtalskund kan du använda tjänsten SmartShip för sändning av paket. Med hjälp av tjänsten kan du på en gång göra transportbeställningar och skriva ut adresskort för dina försändelser, oavsett om det gäller inrikes eller utrikes paket. I tjänsten Dashboard kan man följa försändelsernas gång, vilket underlättar kundtjänstens arbete. Kunden kan följa försändelsen via appen OmaPosti eller nättjänsten och välja ett lämpligt uthämtningsställe.

Via Posti SmartShip kan du skicka inrikes Postpaket, Småpaket, Hempaket och Expresspaket.

Returnering av paket som inte hämtats

Ibland hämtar mottagaren inte ut försändelsen till exempel på grund av felaktiga adressuppgifter. När du ingår ett avtal om sändning av paket med Posti får du även tillgång till tjänsten Posti Ej uthämtad. Vi returnerar paket som inte hämtats ut till den adress som anges i avsändarens uppgifter på adresskortet. På detta sätt säkerställer du att en försändelse som inte hämtats ut returneras till dig. Du slipper även pappersarbete och adresskort – vi tar hand om allt.

Hitta de tjänster för sändning som passar ditt företag

Skicka utan avtal

Förr snabb och sporadisk sändning av paket

  • För dig som skickar under 20 paket per månad
  • Fast pris per paket, betala direkt via nätet
Skicka med avtal

För regelbunden sändning av paket och frakt

  • För dig som skickar över 20 paket per månad
  • För regelbunden sändning av frakt
  • Prissättningen grundar sig på antalet försändelser, betalas med faktura