Skip to main content
MenyStäng

Hämtnings- och utdelningstjänst

Vår hämtnings- och utdelningstjänst hämtar och delar ut ditt företags brev och paket. Vi följer ditt företags tidtabell, vilket sparar tid och möda för dig. Du kan ingå ett avtal om en regelbunden hämtnings- och utdelningstjänst eller beställa en enskild hämtning och utdelning.

För vem lämpar sig tjänsten?

Hämtnings- och utdelningstjänsten lämpar sig för företag som vill att Posti ska hämta och leverera deras försändelser direkt till önskad plats.

Fördelar

Hämtnings- och utdelningstjänsten sparar tid och effektiviserar verksamheten.

Regelbunden hämtnings- och utdelningstjänst

Om ditt företag regelbundet skickar eller tar emot brev och paket, lönar det sig att ingå ett avtal om en regelbunden hämtnings- och utdelningstjänst. Då hämtar och delar vi ut försändelserna enligt avtalad tidtabell, från eller till avtalad plats. Du kan ansluta nästan alla ankommande försändelser till tjänsten. Hämtnings- och utdelningstjänsten är en avtalstjänst med fast månadsavgift.

Du kan vid behov, till exempel under semestern, avbryta den regelbundna hämtnings- och utdelningstjänsten genom att fylla i en avbrottsblankett. Enligt produktvillkoren för tjänsten ska man lämna ett skriftligt meddelande om avbrytandet av tjänsten minst en (1) vecka före avbrottets början.

Enskild hämtning och utdelning

Om ditt företag endast sporadiskt skickar brev och paket i Finland, kan du beställa hämtning och utdelning av enskilda försändelser via oss. Då grundar sig prissättningen på försändelsernas storlek och antal. Det enklaste och förmånligaste sättet att beställa transport av paket och brev är att fylla i en blankett på nätet. Det är kostnadsfritt att göra en beställning, oavsett tid. De uppgifter du fyller i första gången sparas på blanketten så att du kan använda dem vid nya beställningar. En orderbekräftelse skickas till dig per e-post. Om du är avtalskund hos Posti kan du göra en enskild beställning via Posti SmartShip.

Du kan även beställa en transport per telefon vardagar kl. 8–18. En beställning som gjorts per telefon registreras manuellt i vårt system. Därför debiterar vi 6,85 euro/beställning för tjänsten. Du kan göra beställningen per telefon genom att ringa 0200 92000.