Skip to main content
MenyStäng

Inrikes och utrikes leveranser och returer inom näthandeln

Flexibla leveranser och returer skapar en grund för en fungerande webbutik. Vi hjälper dig att erbjuda dina kunder förstklassig service.

För vem lämpar sig tjänsten?

För näthandlare som vill erbjuda sina kunder enkel och smidig service. Som avtalskund kan du enkelt skicka paket via Posti SmartShip. Om du endast skickar några paket per vecka kan du betala försändelsen via nätet.

Fördelar

Du kan välja mellan flera olika leveranssätt för både inrikes och utrikes försändelser. Vi erbjuder även tjänster för hantering av kundreturer och lagerhantering av returnerade produkter, vilket gör det möjligt att snabbt lägga ut de returnerade produkterna till försäljning igen. Försändelser som inte hämtas ut returneras till dig.

Vi erbjuder inrikes och utrikes leveranser och returer inom näthandeln. Du har tillgång till Finlands mest omfattande nätverk av uthämtningsställen och paketautomater, vilket innebär att vi kan leverera beställningar till konsumenter på precis det sätt de önskar. Kunden får produkterna enligt sitt val antingen hem till sig eller till en Smartpost-paketautomat, Postis verksamhetsställe eller företagets butik.

Enkla och kostnadsfria returer är en konkurrensfördel inom näthandeln. Posti erbjuder tjänster för hantering av kundreturer och lagerhantering av returnerade produkter, vilket gör det möjligt att snabbt lägga ut de returnerade produkterna till försäljning igen. Skulle kunden av någon anledning inte hämta ut beställningen returnerar vi den till dig.

  • Finlands mest omfattande nätverk av uthämtningsställen och paketautomater

  • Konsumenten får välja leveranssätt

  • Kostnadsfria kundreturer är en konkurrensfördel inom näthandeln

Leveranssätt i Finland

I Finland kan näthandlaren antingen leverera paket hem till kunderna eller till ett postkontor, en automat eller en butik för uthämtning. Läs mer om transporttjänsterna och leveranssätten nedan.

Uthämtning på posten eller i en Smartpost-automat

Om du vill skicka ett paket på över 2 kg förmånligt, rekommenderar vi att du väljer Postpaket som leveranssätt. Det är en klassiker som hör till varje webbutik. Försändelser som ska levereras som postpaket hämtas hos dig eller så kan du lämna in dem på posten eller i en paketautomat. Dina kunder får ett meddelande via sms och kan följande dag hämta ut försändelsen i Postis automat eller på Postis serviceställe. Om du väljer tilläggstjänsten Fast track kan kunden hämta ut paketet under samma dag.

Postis automater ligger centralt och är tillgängliga under affärernas och fastigheternas öppettider – även under veckoslut. 94 procent av Postis kunder rekommenderar Postis paketautomater. Automaten är en behändig och enkel lösning, även vid sändning av små mängder paket: fyll i ett adresskort eller skaffa en Skicka enkelt-kod för försändelsen, gå till automaten och lämna paketen i automaten enligt instruktionerna.

Snabb hemleverans

Snabb hemleverans är den bästa möjliga servicen för din kund – 96 procent av mottagarna rekommenderar Postis hemleveranstjänst. Med hjälp av tjänsterna Hempaket, Småpaket, Expressfrakt kväll samt Frakt Hemutdelning levererar du försändelsen hem till din kund, till och med nästa arbetsdag.

Hemleverans lämpar sig i synnerhet för stora försändelser samt när du vill att kunden ska få din produkt direkt i postlådan eller brevinkastet. Tjänsten Posti Expressfrakt kan kompletteras med en installationstjänst för till exempel vitvaror.

Enkel uthämtning i butik

Upp till hälften av konsumenterna hämtar även ut sina nätinköp i handlarnas butiker. Det är enkelt att grunda ett uthämtningsställe i sin butik. När kunden hämtar ut sin beställning har du möjlighet till merförsäljning, även när det gäller produkterna i butiken.

Företagets uthämtningsställe är en webbapp som används i butiken. Med hjälp av appen kan handlaren administrera utlämningen av paket och kundreturerna på sitt uthämtningsställe. Försändelserna levereras till uthämtningsstället som Posti Expresspaket före kl. 16 följande vardag efter sändningen. Kunden får en ankomstavi via sms, e-post eller Postis mobilapp. Försändelserna kan följas via Postis webbplats och mobilapp. Även kundreturerna kan hanteras på företagets uthämtningsställe.

Även Smartpost Click & Collect, dvs. en Smartpost-paketautomat som placerats i butikens lokaler, kan fungera som uthämtningsställe. Handlaren får en Androidapp med hjälp av vilken försändelserna kan registreras i Smartpost-paketautomaten i butiken. Kunden får en ankomstavi via sms, e-post och Postis mobilapp. Försändelser som inte hämtats ut kan tas bort från automaten med hjälp av Androidappen.

Leveranssätt utomlands

Vi gör det möjligt för näthandlarna att leverera paket till sina utländska kunder till vilken adress som helst, till dörren eller till ett serviceställe. Läs mer om transporttjänsterna och leveranssätten nedan.

Snabb och internationell EMS-expresstjänst

Den internationella EMS-expresstjänsten (Express Mail Service) är en kostnadseffektiv, schemalagd transport till alla adresser i över 190 länder. Försändelserna omfattas alltid av uppföljning och transporteras till utlandet separat från övrig post, med de snabbaste möjliga transporterna. I tjänsten ingår ett ersättningstak om försändelsen förkommer eller skadas.

Priority eller internationellt postpaket

Det internationella Priority-postpaketet når vem som helst, var som helst i världen. I de flesta länder kan du följa försändelsens gång i det internationella postnätet med hjälp av en försändelsekod. Din kund kan enkelt hämta ut paketet på det närmaste servicestället. I många länder levereras paketet fram till mottagarens adress.

Pakettjänsten Parcel Connect för leverans av nätinköp i Europa

Parcel Connect är en pakettjänst avsedd för finländska näthandlare som säljer produkter i Europa och som betjänar sina kunder internationellt. Det omfattande nätverket med över 43 000 serviceställen garanterar att paketen levereras nära mottagarna. Paketen levereras på det sätt som mottagarna i adresslandet föredrar, antingen som hemleverans eller som leverans till ett uthämtningsställe. Även kundreturer från samtliga Parcel Connect-länder fungerar på samma sätt.

Direktleveranser från tillverkaren eller importören

Med hjälp av tjänsten Drop Shipping kan du sälja produkter direkt från tillverkarens lager, vilket gör att produkterna inte tar upp utrymme i ditt lager. Drop Shipping möjliggör direktleveranser från tillverkaren eller importören till dina kunder.

När du ansluter din webbutik till Postis tjänst Glue och skickar dina beställningar till oss gör vi dina direktleverantörers sortiment tillgängligt i din webbutik och levererar beställningarna till dina kunder på avtalat sätt, direkt från leverantörens lager. Tjänsten Drop Shipping effektiviserar din leveranskedja genom att minska kostnaderna för transport och lagring, vilket gör att du kan frigöra kapital som är bundet till lagret. Samtidigt kan du öka din försäljning med upp till 20 procent genom att utvidga utbudet i din webbutik med leverantörernas lagerprodukter.

Leveranser från butiken

Vi levererar även produkter direkt från din butik till konsumenter. När du ansluter din webbutik och butik till tjänsten ger vi dig verktyg med hjälp av vilka du kan hantera och skicka nätbeställningar från din butik. Tack vare tjänsten kan du minska antalet produkter i ditt lager samt kostnaderna för dessa. Du kan öka försäljningen genom att utöka utbudet i webbutiken med produkterna i din butik. Du frigör samtidigt kapital genom att minska det överlappande lagervärdet mellan butikerna och webbutiken.