Skip to main content

Den bästa partnern inom den internationella näthandeln

När du väljer Posti som partner inom den internationella näthandeln begränsar inte landsgränserna eller leveranstiderna tillväxten i din webbutik.

För vem lämpar sig tjänsten?

För näthandlare som vill etablera sig internationellt.

Fördelar

Med hjälp av våra tjänster kan du enkelt och snabbt leverera produkter till dina kunder, i såväl Europa, Ryssland som Asien.

Näthandeln växer överallt i världen. Detta öppnar nya affärsmöjligheter för finländska handlare. Vi är en utmärkt partner för internationalisering eftersom vi transporterar webbutiksbeställningar såväl i Finland som i den övriga världen, från Europa ända till Ryssland och Asien.

  • Transporter från Europa ända till Fjärran Östern

  • Tillväxt för din webbutik på nya marknader

Tillväxt för din webbutik, nära och fjärran

Skapa tillväxt i din webbutik genom att etablera dig på nya marknader. Våra tjänster gör det möjligt att enkelt och snabbt leverera paket utomlands, precis som i Finland. Läs mer om näthandeln i Europa och Asien nedan.

Det är enklast att leverera webbutiksbeställningar till andra europeiska länder med hjälp av paketprodukten Parcel Connect, som planerats för den internationella näthandeln och som möjliggör internationalisering av den finländska näthandeln. Tjänsten Parcel Connect produceras i samarbete med DHL och Bring. Posti har tillsammans med sina partnerföretag skapat ett nätverk av 47 500 serviceställen runtom i Europa. Posti tillhandahåller Parcel Connect-utdelning i fyra länder: förutom Finland har Posti byggt upp ett nätverk av Itella Parcel Shop-uthämtningsställen i Estland, Lettland och Litauen.

I tjänsten ingår både returer av obeställbara försändelser och kundreturer. Du kan skriva ut ett kundreturkort via systemet Posti SmartShip och leverera det till kunden tillsammans med försändelsen. Mottagaren kan returnera försändelsen till ett serviceställe.

Vårt bekanta grannland Sverige är ett stort marknadsområde med nästan 10 miljoner invånare. Där finns en stor köppotential som du enklast når via näthandeln. Enligt undersökningarna handlade svenska konsumenter under 2017 för närmare 6,8 miljarder euro i utländska webbutiker, vilket var en ökning med cirka 16 procent jämfört med året innan.

De mest populära produktgrupperna var kläder och skor, medieprodukter såsom böcker, cd-skivor och filmer samt skönhets- och hälsoprodukter. Även hemelektronik, sport- och fritidsprodukter, barnprodukter och leksaker samt bil-, båt- och motorcykelprodukter var populära. Av dessa nätinköp gjordes dock endast cirka två procent i finländska webbutiker.

Hos Posti får du tillförlitliga och snabba transporter av nätbeställningar till Sverige. När du säljer varor till Sverige bedriver du handel på den inre marknaden, vilket innebär att det inte krävs någon förtullning. Genom att låta oss ta hand om logistiken kan du fokusera på att bygga upp din näthandel och bedriva affärsverksamhet.

När du bedriver e-handel i Baltikum har du över fyra miljoner potentiella kunder i arbetsför ålder i Estland, Lettland och Litauen. Under 2017 växte näthandeln i Baltikum kraftigt, med cirka 22,5 procent. Tillväxten var störst i Estland, där näthandeln ökade med 36,9 procent. I Lettland förväntas näthandeln öka till 418 miljoner euro fram till 2021. I Baltikum köper man bland annat biljetter, hushållsmaskiner, kläder och hemelektronik i webbutiker.

Tack vare vårt nätverk som omfattar hela Baltikum kan vi erbjuda webbutiker smidiga och snabba leveranser till de baltiska länderna. Beställningen levereras i bästa fall till din kund så snabbt som inom en dag! Vi har ett omfattande nätverk av uthämtningsställen i Baltikum, vilket även gör det enkelt för kunderna att returnera beställningar. Uthämtningsställena ligger centralt och har långa öppettider. Både mottagaren och avsändaren kan följa försändelsen via försändelseuppföljningen.

Läs mer om näthandeln med varor och tillväxtutsikterna i Baltikum – ladda ned en undersökning.

Den ryska marknaden och dess betydande köppotential kan enklast nås med hjälp av näthandel. Vi erbjuder dig tillförlitliga och snabba transporter till hela Ryssland. Ladda ned ett informationspaket om sändning av paket till Ryssland.

Näthandeln i Ryssland har vissa särdrag som du bör ta hänsyn till när du vill etablera dig internationellt. I Ryssland finns det till exempel tills vidare gällande tull- och skattelättnader när en konsument handlar i utländska webbutiker. Varför inte utnyttja denna situation nu? En undersökning som vi låtit genomföra ger dig även andra nyttiga tips.

Du kan även erbjuda dina ryska kunder möjlighet att hämta sina beställningar i Finland. Tax free-inköp kan skickas till vilket som helst av Postis serviceställen med mottagarens för- och efternamn och beteckningen ℅ POSTI. I synnerhet på serviceställena i Villmanstrand, Ivalo och Tohmajärvi finns det personal som talar ryska.

Förnamn EfternamnFörnamn EfternamnFörnamn Efternamn
c/o POSTIc/o POSTIc/o POSTI
Harapaisentie 57Petsamontie 2Hainarintie 1
53500 Lappeenranta99800 Ivalo82600 Tohmajärvi

Det egna för- och efternamnet ska användas i samband med beställningen. Det är olagligt att använda en annan persons namn utan tillstånd. När kunden hämtar ut sitt paket ska kunden kunna visa upp ankomstavin, som skickas till kundens telefon, samt pass för identifikation.

Ladda ned instruktioner för din webbutiks kunder i pdf-format på finska, ryska eller engelska.

Den kinesiska marknaden med sin enorma köppotential är näthandlarens dröm. I Kina finns det över 300 miljoner internetkunder som är intresserade av högklassiga europeiska produkter. Vi erbjuder dig tillförlitliga och snabba transporter till Kina. I detta kompakta informationspaket hittar du viktig information om sändning av paket till Kina.

Finland och finska produkter har ett gott rykte i Japan. Japan är världens fjärde största marknad med över 87 miljoner potentiella kunder. Värdet på näthandeln i Japan uppgick år 2017 till 96 miljarder euro och väntas öka till 130 miljarder euro fram till 2022. Det lönar sig att ta vara på denna chans! Vi har samlat värdefull information som rör försändelser till Japan i ett kompakt informationspaket.

Det är enkelt att skicka paket till Japan. Via Posti SmartShip kan du skriva ut adresskort och alla fraktdokument som behövs. Den genomsnittliga leveranstiden från Finland till Japan är 2–4 arbetsdagar. EMS-försändelser levereras till dörren sju dagar i veckan. Vi samarbetar med det japanska postverket, som har cirka 24 000 postkontor.

Du når även den japanska konsumentmarknaden snabbt och enkelt med hjälp av Posti och Flying Lynx. Flying Lynx har skapat en enkel kanal för att erbjuda varor på den japanska marknaden. Med hjälp av Rakuten Finland Market kan du sälja dina produkter direkt till japanska konsumenter via Japans största försäljningskanal Rakuten. Ditt företag har en egen varumärkessida och egna produktkort i Rakutens webbutik. Varorna levereras till kunden med Postis tillförlitliga EMS-leverans. Det krävs ingen importlicens om varorna säljs från Finland direkt till japanska konsumenter.