Skip to main content
ValikkoSulje
Sopimuksella

Rahti

Palvelu soveltuu raskaamman tavaran kuljettamiseen kollista koko kuormaan – kuljetusdokumenttina on rahtikirja ja kuljetusalustana on lava.

Erikoiskäsittelyä ja lisäjoustoa vaativiin kuljetuksiin löydät ratkaisun lisäpalveluista ja lisäät näin samalla myös asiakastyytyväisyyttä

Tee kuljetustilaus noutopäivänä mahdollisimman aikaisin, viimeistään kello 12.00. Osa- ja täyskuormat tilataan noutoa edeltävänä päivänä.

Tilaus noudetaan palvelualuerekisterin mukaisesti, kun kuljetustilaus on tehty ennen kello 12.00. Kuljettaja suorittaa lähetyksen vastaanottotarkastuksen ja kuormaamisen. Lähetyksen asianmukainen pakkaaminen on lähettäjän vastuulla.

Lähetys toimitetaan vastaanottajalle arkipäivisin kello 8.00–16.00. Mikäli vastaanottaja on yksityishenkilö, otamme henkilökohtaisesti yhteyttä vastaanottajaan parhaan toimitusajan sopimiseksi. Tähän on syytä varata yksi ylimääräinen arkipäivä.

Voit tilata Posti Rahtia myös mm. Unifaunin, Consignorin ja Kuljetustilaus.fi:n kautta.

  • Rahtipalvelulla tavoitat noin 90 % Suomen yrityksistä seuraavaksi työpäiväksi
  • Keskimäärin 97 % rahtilähetyksistä jaetaan 5 päivänä viikossa yön yli -palveluna
Saatavilla olevat lisäpalvelut
Vaarallisten aineiden kuljetus

Palvelu mahdollistaa vaarallisten aineiden ja esineiden lain mukaisen kuljettamisen.

Lämminkuljetus

Kuljetamme tuotteet lämmitetyssä kuormatilassa kuljetus- ja terminaaliverkoston jokaisessa vaiheessa. Lähetykset kuljetetaan lämmitetyssä (> +0 astetta) kuormatilassa. Lämminkuljetuspalvelu on saatavilla arkipäivisin 1.10.–30.4.välisenä aikana.

Jakelu yksityishenkilölle

Vastaanottajana on henkilö / osoite (myös maatilat), joka ei ole yritys. Otamme yhteyttä vastaanottajaan ja sovimme jakelupäivän. Soitamme ennen jakelua tilauksessa ilmoitettuun vastaanottajan puhelinnumeroon. Rahti puretaan ajoneuvon välittömään läheisyyteen.

Aikataulutettu jakelu

Toimitamme aikataulutetun kuljetuksen vastaanottajalle ennakkoon sovitun aikataulun mukaisesti. Valittavat toimitusaikaikkunat ovat 07-09, 09-12, 12-14 ja 14-16. Tarkista postinumerokohtaiset aikaikkunat SmartShip-tilauskanavasta.

Soitto ennen toimitusta

Kuljettajamme soittaa vastaanottajalle vähintään tuntia ennen toimitusta ja ilmoittaa saapumisaikansa. Lisäpalvelu antaa lisäaikaa varautua kuorman vastaanottoon. Vastaanottajan puhelinnumero vaaditaan

Soitto ennen noutoa

Soitto vähintään tunti ennen saapumista. Lähettäjän puhelinnumero vaaditaan.

Täsmäpaikkajakelu

Lähetys viedään ennalta sovittuun, yhteen paikkaan, jonne lava tai rullakko pystytään esteettömästi toimittamaan vastaanottajan luona, esimerkiksi sisälle myymälään tai työhuoneeseen. Sovimme puhelimitse vastaanottajan kanssa lähetyksen tarkan toimituspaikan sekä ilmoitamme toimitusajan. Palvelun käytöstä on sovittava erikseen Postin kanssa.

Täsmäpaikkanouto

Lähetys noudetaan tietystä paikasta, jonne on esteetön kulku. Palvelu sisältää noutoajan sopimisen. Lähettäjän puhelinnumero vaaditaan. Palvelun käytöstä on sovittava erikseen Postin kanssa.

Hyllytyspalvelu

Palveluun kuuluu mm. lähetysten vieminen vastaanottavan asiakaskohteen erikseen määriteltyyn paikkaan, lähetysten purkaminen pakkauksesta, lähetyksen tavaroiden paikoilleen laitto (hyllytys) ja pakkausjätteen pois vienti. Lisäksi voidaan suorittaa esim. inventaario tai lisätilauksen tekeminen. Palvelu sopii säännölliseen ja ennalta sovittuun tavarantoimitukseen. Palvelun käytöstä on sovittava erikseen Postin kanssa.

Purku tuotepakkauksesta

Lähetys puretaan kuljetus- ja tuotepakkauksesta yhteen paikkaan, pakkausmateriaali kuljetetaan pois ja hävitetään asianmukaisesti. Palvelun käytöstä on sovittava erikseen Postin kanssa.

Purku kuljetuspakkauksesta

Rahtilähetys puretaan kuljetusalustalta, pakkausmateriaalit kuljetetaan pois ja hävitetään asianmukaisesti. Palvelun käytöstä on sovittava erikseen Postin kanssa.

Nosturipalvelu

Rahtilähetysten nouto tai jakelu tehdään nosturikalustolla. Nosturipalvelu on saatavissa alle 5000 kg:n lähetyserille ja yksittäisen kollin paino ei saa ylittää 2500 kiloa.

Henkilökohtaisesti luovutettava

Lähetys luovutetaan ainoastaan lähetyksessä mainitulle henkilölle. Lähetyksen hakijan henkilöllisyys tarkistetaan, ja todisteeksi käy ajokortti, passi tai kuvallinen henkilötodistus. Vastaanottajaan otetaan yhteyttä ennen reitin alkua tai vähintään tunti ennen saapumista vastaanottajalle.

Luovuttaminen ilman vastaanottajan kuittausta

Kuljetamme lähetyksesi vastaanottajan osoitteeseen, vaikka vastaanottaja ei ole paikalla. Jätämme lähetyksen suojaisaan paikkaan.

Jälkivaatimus

Perimme rahti- ja tavaramaksun vastaanottajalta maksupäätteellä lähetyksen toimitushetkellä. Rahtilähetys luovutetaan vastaanottajalle asiakkaan määrittelemää maksua vastaan.

Toimitus terminaaliin

Asiakkaan on mahdollista tuoda kuljetusvalmis rahtilähetys suoraan terminaaliin jatkokuljettamista varten. Suurin sallittu terminaaliin toimitettava lähetys on rahdituspainoltaan 2500 kg.

Nouto terminaalista

Asiakkaan on mahdollista osoittaa lähetys suoraan terminaaliin, josta vastaanottaja noutaa lähetyksensä. Posti on yhteydessä vastaanottajaan lähetyksen saapuessa terminaaliin. Vastaanottajan puhelinnumero vaaditaan.

Pitkä lähetys

Lisäpalvelu koskee rahtina lähetettäviä tavaroita, esineitä ja nippuja, jotka ovat 2,4- 7,0 metriä pitkiä ja päällelastauskelpoisia. Yli 7 metriä pitkän tavaran kuljettamisesta tulee sopia erikseen.

Lähetystietoraportti

Toimitamme raportin asiakkaan omista lähetystiedoista.

Valittu toimituspäivä

Voit valita lähetyksen toimittamisen vastaanottajalle 1-5 arkipäivää mahdollisen toimituspäivän jälkeen. Palvelun käytöstä on sovittava erikseen Postin kanssa.

Hinnoittelu ja ohjeet