Skip to main content
ValikkoSulje

Varmista lähetyksesi perillemeno

Tiedotuspalvelulla varmistat, että tärkeä tieto tai arvokas materiaali kulkee perille, ja että saat tiedon, kun vastaanottajaa ei ole tavoitettu.

Kenelle palvelu sopii?

Eri tahoille järjestöistä yrityksiin, joille on tärkeää pitää osoiterekisteri ajan tasalla ja saada viestit perille vastaanottajalle.

Hyödyt

Tiedotuspalvelun avulla säästät aikaa ja rahaa, kun vältyt palautuneen lähetyksen uudelleen lähettämisen vaivasta ja kustannuksista. Saat lisäksi tiedon uusista sekä korjatuista osoitteista ja esimerkiksi tiedon vastaanottajan kuolemasta.

Tiedotuspalvelun avulla Posti tekee osoiteselvityksen lähetyksiin, joissa on virheelliset osoitetiedot, ja toimittaa lähetyksen perille oikeaan osoitteeseen. Lisäksi muuttuneet tiedot tallennetaan ja toimitetaan palvelutason mukaan lähettäjälle. Jos vastaanottajaa ei jostain syystä tavoiteta ja osoitetta ei saada selvitettyä, saat perillesaamattomat lähetykset halutessasi takaisin.

Tiedotuspalvelulla saat arvokasta tietoa lähetyksistäsi, kuten osoitemuutokset yritys- ja kuluttajaosoitteista sekä kuolintiedon. Raportoimme sähköisesti tiedon perille menneistä Priority- ja Economy-lähetyksistä.

  • Varmistat materiaalisi palautumisen, kun vastaanottajaa ei tavoiteta
  • Varmistat asiakassuorakampanjasi onnistumisen, sillä mahdolliset virheelliset tiedot korjataan

Tehosta ja paranna asiakastyytyväisyyttä

Tiedotuspalvelun avulla säästät aikaa ja rahaa. Vältyt palautuneen lähetyksen uudelleen lähettämisen vaivasta ja kustannuksista. Saat lisäksi tiedon uusista sekä korjatuista osoitteista ja esimerkiksi tiedon vastaanottajan kuolemasta. Tällä tavalla pääset itse korjaamaan tietoja asiakasrekisterissäsi eikä vastaanottaja saa toistuvasti lähetyksiä, missä osoite on vanhentunut tai kirjoitettu väärin. Tämä näkyy parempana asiakastyytyväisyytenä.

Kaikkia lähetyksiä Posti ei pysty toimittamaan edes osoiteselvityksen avulla. Nuo perillesaamattomat lähetykset toimitamme takaisin lähettäjälle. Säästät turhien postitusten kustannukset ja voit halutessasi käyttää uudelleen materiaalit, kuten esimerkiksi kuvastot, muihin tarkoituksiin. Kaikki tämä hyödyllinen tieto lähetyksistäsi on saatavissa sähköisenä raporttina vaikka sähköpostiisi.

Tiedotuspalvelun tyypillisiä asiakkaita

Järjestöt:
Jäsenet usein unohtavat ilmoittaa osoitteenmuutoksesta kuulumiinsa järjestöihin.

Postimyyntiyritykset:
Arvokkaiden painotuotteiden perille saapuminen on tärkeää.

Perintäyritykset:
Tulonsaanti on kiinni ihmisten tavoittamisesta postitse.

B2B-yritykset:
Asiakasviestintä tehostuu, kun katalogit, esitteet ja muut paperiviestit tavoittavat oikeat vastaanottajat.

Palvelun perustiedot

Kohdemaat
Palvelu toimii kotimaassa Postin jakeluverkossa. Ulkomaille edelleenlähetetään vain Priority- ja Economy -kirjeet.

Merkinnät ja tunnukset
Tiedotuspalvelua varten tarvitset:

  • Tiedotuspalvelun tunnuksen, ns. i-tunnus
  • Palvelunumeron ja palvelutason numeron sekä viivakoodin
  • Lähettäjäkohtaisen tiedon, kuten asiakasnumeron viivakoodina

Hinnoittelu ja maksutavat
Hinnoittelu perustuu korjattujen osoitteiden kappalemäärään ja muuttuneiden tietojen toimitustapaan (sis. tieto perillesaamattomista). Palvelutason 0 (nolla) hinnoittelu perustuu perillesaamattomien lähetysten kappalemäärään. Palvelussa on sopimuslaskutus. Katso hinnoittelu.

Toimitustavat ja -muodot
Raportin ja osoitteenmuutosten toimitustapa: Kontakti, sftp tai kirje. Sähköisissä toimituksissa suositeltava tiedostomuoto on CSV (Excel). Saatavana myös PDF tai kiinteämittainen tekstitiedosto.

Tutustu CSV tai kiinteämittaisen tekstitiedoston sisällön kuvaukseen:
Tietuekuvaus, lähiosoite yhdessä kentässä (pdf)
Tietuekuvaus, lähiosoite komponenttimuodossa (pdf)

Toimitamme lisätietoja
Saat myös lisätietoja koskien asiakkaitasi esim.

  • vastaanottaja kuollut/täysi-/ala-ikäinen
  • yritys tai yrityksen toimipiste toiminnassa/päättynyt
  • onko osoite voitu selvittää eli onko lähetys voitu toimittaa perille

Muuta huomioitavaa
Palvelun toimivuus edellyttää, että lähetyksessä Tiedotuspalvelun merkinnät ovat oikein. Tiedotuspalvelun tunnuksen sekä yksilöintitiedon esittäminen viivakoodina lähetyksen päällä parantaa palvelun laatua. Testaamme mielellämme viivakoodien ja tunnuksien toimivuuden.

Tiedotuspalvelun palvelutasot

Tiedotuspalvelussa on kolme eri palvelutasoa, joista voit valita tarpeisiisi parhaiten sopivan sen mukaan, miten haluat lähetyksiäsi käsiteltävän. Palvelutaso voi vaihdella lähetyseräkohtaisesti.

Palvelutaso(1) 0 1 2 Täydellinen osoiteselvitys käyttäen Postin osoitetietojärjestelmää(2)

  • x x Edelleenlähetys, vaikka vastaanottajan osoitemuutosilmoitus ei enää ole voimassa (2)
  • x x Palautetaan perillesaamattomat suoramarkkinointimateriaalit, pienlähetykset ja lehdet x x - Toimitetaan tieto lähetyksistä joita ei ole voitu toimittaa perille
  • x x Toimitetaan osoitteenmuutostieto
  • x x Toimitetaan yksilöintitieto (esim. asiakasnumero) mikäli löytyy lähetyksestä
  • x x Toimitetaan lisätietoja
  • x x

1) Postin Ylläpitopalvelu-asiakkailla on käytettävissä myös Yksilöllinen Tiedotuspalvelu, jonka palvelutasot ovat A ja E. Toimintojen osalta taso A vastaa tasoa 1 ja taso E tasoa 2. Yksilöllisen Tiedotuspalvelun käytöstä on aina sovittava erikseen. Lisätietoja asiakaspalvelustamme.

2) Osoiteselvitys, edelleenlähetys ja perillesaamattomien palautus sisältyvät kirjeen peruspalveluun.