Skip to main content
ValikkoSulje

OmaPostin käyttöönotto

Lataa itsellesi OmaPosti-sovellus ja käytä Postin palveluja missä ikinä liikutkin. Sovellus on ladattavissa iOS- ja Android-käyttöjärjestelmille.

OmaPostia käytetään kirjautumalla Postin käyttäjätunnuksella. Luo käyttäjätunnus.

Lataa itsellesi OmaPosti-sovellus ja käytä Postin palveluja missä ikinä liikutkin. Sovellus on ladattavissa iOS- ja Android-käyttöjärjestelmille.

OmaPosti palvelusta

Kerää laskusi yhteen paikkaan ja seuraa pakettejasi helposti. OmaPosti on arjen käyttöliittymä!

Voit keskittää ja ohjata OmaPostiin paperilaskusi. OmaPostiin ohjautuvat automaattisesti Netpostiisi saapuvat laskut. Muut sinulle saapuneet laskut saat OmaPostiin helposti nappaamalla kuvan laskun viivakoodista puhelimellasi. Jos olet OP:n asiakas, pystyt maksamaan laskut suoraan OmaPostista Pivon avulla. OmaPostin käyttö ja sinne saapuneiden laskujen maksaminen on nopeaa, turvallista ja maksutonta. Sovellus muistuttaa sinua eräpäivistä ja arkistoi laskusi.

OmaPostin avulla voit seurata sinulle saapuvien pakettien kulkua. Appi näyttää sinulle lähetyksen vaiheet ja muistuttaa sinua, kun paketti on noudettavissa. Kun olet lähettämässä pakettia, voit ostaa paketinlähetyksen kätevästi OmaPostista. Säästät aina jopa 5 €, kun maksat pakettisi kuljetuksen OmaPostissa.

OmaPosti on maksuton palvelu kaikille yli 15-vuotiaille suomalaisille.

Lähetystenseuranta

Näet OmaPostissa automaattisesti paketit, joiden tiedoissa on puhelinnumerosi. Voit itse lisätä seurantaan lähetyksiä seurantatunnuksen avulla.

Laskut ja kirjeet

Voit vastaanottaa OmaPostiin haluamiltasi lähettäjiltä kirjeitä ja laskuja sähköisessä muodossa. Vastaanotettavat kirjeet voivat olla esimerkiksi viranomaisviestejä, laskuja, palkkalaskelmia ja terveysviestejä. Saat saapuneesta kirjeestä tai laskusta ilmoituksen käyttäjätunnukseesi liitettyyn sähköpostiosoitteeseen.

OmaPostiin tulevat kirjeet ja laskut käsitellään posti-, kirje- ja pankkisalaisuuden, tietosuojavaltuutetun sekä Posti-konsernin tietoturvapolitiikan mukaisesti. Käytössä ovat standardoidut tiedonsiirtomenetelmät ja suojatut tiedonsiirtoyhteydet.

Miten kirjeet kohdennetaan?

Sähköinen kirje kohdennetaan OmaPostiin nimen ja osoitteen perusteella. Yritys tai yhteisö voi vaihtoehtoisesti käyttää kohdennukseen myös henkilötunnusta.

Kirjeiden kohdentuminen OmaPostiin nimi- ja osoitekohdennuksen avulla edellyttää, että kirjeessä olevat vastaanottajatiedot vastaavat täsmällisesti Postilla olevia tietoja. Postilla olevat yhteystiedot voit tarkistaa OmaPostin Asetukset ja Omat tiedot -osiossa.

Mikäli nimesi ei ole oikein, ota yhteyttä Postin Asiakaspalveluun.

Sähköisten kirjeiden kohdentuminen OmaPostiin on estetty tietoturvasyistä, mikäli kirjeessä olevassa osoitteessa asuu tai on vuoden sisällä asunut enemmän kuin yksi sukunimeltään tai joltakin etunimeltään kirjeen vastaanottajatietoja vastaava henkilö.

Laskujen maksaminen

Voit maksaa laskuja OmaPostissa eri tavoilla.

  • Maksa suoraan OmaPostissa debit-kortilla, Pivolla tai Siirrä eräpäivää -toiminnolla

  • Maksa muualla kuin OmaPostissa ja merkitse lasku maksetuksi

Debit-korttimaksaminen Voit maksaa useimmat laskusi OmaPostissa suomalaisten pankkien debit-kortilla.

Suosittelemme tekemään debit-korttimaksun vähintään 3 päivää ennen laskun eräpäivää. Viive maksun edelleenvälittämisessä voi aiheuttaa eräpäivän ylittymisen, jonka seuraukset (esim. viivekorko) tulee tarkistaa aina suoraan laskuttajalta.

Huom. Kaikki laskujen lähettäjät eivät tällä hetkellä salli laskun maksamista debit-kortilla OmaPostissa. Tässä tapauksessa suosittelemme kopioimaan laskun virtuaaliviivakoodin ja maksamaan laskun helposti sen avulla.

Pivolla maksaminen Pivolla maksaminen onnistuu OmaPostin iOS- ja Android-sovelluksissa Osuuspankin asiakkaille, jotka ovat asentaneet puhelimeensa myös Pivo-sovelluksen.

Pivo-maksu veloitetaan tililtä maksamishetkellä.

Siirrä eräpäivää -toiminto

Siirrä eräpäivää -toiminto on tällä hetkellä pilottikäytössä OmaPostin android-sovelluksessa. Voit toiminnon avulla siirtää eräpäivää eteenpäin 2 viikkoa. Jos siirrät eräpäivää, Collector Bank maksaa laskun puolestasi ja lähettää sinulle uuden laskun, jossa eräpäivä on 14 päivää myöhemmin.

Kopioi virtuaaliviivakoodi

Jos laskulla on mukana virtuaaliviivakoodi, sen avulla lasku on helppo maksaa muualla kuin OmaPostissa. Näin löydät virtuaaliviivakoodin:

  • OmaPostin selainversio: paina lasku aktiiviseksi, virtuaaliviivakoodi näkyy laskun tiedoissa

  • OmaPostin sovellukset: avaa lasku ja paina laskunäkymässä oikean yläreunan pistevalikkoa. Virtuaaliviivakoodin voi kopioida valikosta.

Merkitse maksetuksi

OmaPosti näyttää, kun laskulla on eräpäivä. Eräpäivän huomiopuhekupla näkyy käyttöliittymässä myös jonkin aikaa eräpäivän jälkeen. Huomiopuhekuplan tarkoitus on muistuttaa laskun eräpäivästä. Jos olet maksanut laskun muualla, se kannattaa merkitä maksetuksi.

Näin merkitse laskun maksetuksi:

  • OmaPostin selainversio: paina lasku aktiiviseksi. Paina laskun oikean yläreunan pistevalikkoa. Rastita ruutu “Maksettu”

  • OmaPostin sovellukset: avaa lasku ja paina laskunäkymässä oikean yläreunan pistevalikkoa ja valitse “Merkitse maksetuksi”

Eräpäivästä muistuttaminen

OmaPosti-palvelu muistuttaa sinua laskujen eräpäivistä ja voit maksaa laskun suoraan OmaPostin kautta. Tällaista toimintoa ei ollut Netpostissa ja tämä on nyt aiheuttanut huolta monelle Netpostiin tottuneelle käyttäjälle.

Jos maksat laskun OmaPostin maksutoiminnoilla, lasku merkitään automaattisesti maksetuksi. Jos taas maksat laskun muualla kuin OmaPostissa, voit itse merkitä laskun maksetuksi näin:

  1. avaa lasku

  2. paina laskun oikeassa yläreunassa olevaa pistevalikkoa

  3. laita rasti ”Maksettu”-ruutuun

Voit myös arkistoida tai poistaa laskun.

Kirjeiden ja laskujen sähköinen vastaanottaminen

Otettuasi OmaPosti palvelun käyttöön Posti pystyy jakamaan sinulle osoitettuja kirjeitä ja laskuja OmaPostiin sähköisessä muodossa. OmaPosti on siis sähköinen vaihtoehto perinteiselle postilaatikollesi.

Voit itse päättää miltä lähettäjiltä otat kirjeitä vastaan vain sähköisessä muodossa OmaPostin asetuksista kohdasta “Lähettäjävalinnat”. Tekemäsi valinnat välitetään OmaPosti-palvelussa mukana oleville lähettäjille. Valinnalla vaikutat siihen, saatko kirjeitä pelkästään sähköisenä.

Kukin lähettäjä määrittää itse, mitä sen lähettämiä kirjeitä on mahdollisuus vastaanottaa sähköisenä. Joiltain yrityksiltä saatat saada esimerkiksi laskut sähköisinä, mutta muun viestinnän yhä vain paperilla.

Jos haluat saada kirjeet vain sähköisesti ja yritys hyödyntää tätä OmaPostin ominaisuutta, paperinen kirje korvautuu täysin sähköisellä kirjeellä. Muussa tapauksessa saat sähköisen kirjeen lisäksi myös paperikirjeen ja osalta lähettäjistä pelkästään paperikirjeen. Kirjeillä ja laskuilla, joista sinulle on lähetetty sähköisen kirjeen lisäksi myös paperiversio, näet tämän tekstin:

Jos saat laskun, josta on lähetetty sekä paperinen että sähköinen versio, on hyvä tietää, että sähköinen kirje on OmaPostissasi aiemmin kuin vastaava paperinen kirje postilaatikossasi. Huomioithan tämän, etkä maksa samaa laskua kahdesti: ensin sähköisenä ja sitten paperisena.

Lähettäjävalinnat

Voit hallinnoida OmaPostin selainversiossa (https://oma.posti.fi), keneltä haluat saada sinne postia sähköisessä muodossa.

1. Avaa Lähettäjäasetukset sivuston vasemmassa reunassa 2. Valitse "Kaikki lähettäjät" tai "Valitut lähettäjät" 3. Jos valitset Valitut lähettäjät, voit vielä muokata lähettäjälistaa

Valitut lähettäjät -listan muokkaaminen Voit lisätä Valitut lähettäjät -listalle lähettäjiä haun avulla. 1. Kirjoita haluamasi lähettäjän nimi hakukenttään 2. Paina lähettäjän kohdalla olevaa + merkkiä 3. Paina Tallenna muutokset

Voit poistaa Valitut lähettäjät -listalta lähettäjiä näin: 1. Paina poistettavan lähettäjän kohdalla olevaa X merkkiä 2. Paina Tallenna muutokset

Huomaathan, että vaikka poistat kaikki lähettäjät listalta, jotkut lähettäjät saattavat silti lähettää sinulle sähköisen kopion kirjeestä, jonka saat myös paperisena kotiin.

Saatat edelleen saada OmaPostiin sähköisiä kirjeitä ja laskuja seuraavissa tapauksissa: - Palkkalaskelmat, jotka toimitetaan vain sähköisenä kirjeenä OmaPostiin - Kirjeet ja laskut, joiden lähettäjä on valinnut, että niistä lähetetään myös sähköinen kopio OmaPostiin - Postin lähettämät kirjeet

Miten kirjeet syntyvät?

OmaPostin sähköiset kirjeet ja laskut tuotetaan lähettäjän tulostusoperaattorilleen toimittamista sähköisistä tiedostoista (sähköisestä kirjemateriaalista), joiden perusteella kirjeet tulostetaan, kuoritetaan ja postitetaan. Tästä materiaalista ohjataan myös sähköinen kirje OmaPostin käyttöönottaneille vastaanottajille. Paperinen kirje jätetään tulostamatta, mikäli lähettäjä hyödyntää OmaPostin sähköistä kirjepalvelua ja vastaanottaja on OmaPostissa ilmaissut haluavansa vain kirjeen sähköisen version. Muutoin lähettäjän niin halutessa, OmaPostiin toimitetaan sähköinen kirje ja lisäksi vastaava paperinen kirje tulostetaan ja postitetaan.

Kaikki tapahtuu automaattisesti tietojärjestelmän sisällä lähettäjätaholta OmaPostiin saakka, eikä kirjesalaisuus ole uhattuna missään vaiheessa. Sähköinen kirje toimitetaan OmaPostiin normaalisti n. 1-2 päivää ennen paperikirjeen saapumista postilaatikkoon.

OmaPostin arkisto

OmaPostissa käytössäsi on maksuton arkisto. Voit säilyttää kirjeitä ja laskuja OmaPostin arkistossa niin kauan kuin olet palvelun käyttäjä. Arkistossa sähköiset kirjeet ja laskut ovat aikajärjestyksessä. Voit helposti löytää haluamasi sähköisen kirjeen tai laskun käyttämällä kätevää haku-ominaisuutta. Voit milloin tahansa tulostaa, tallentaa tai poistaa sähköisiä kirjeitä ja laskuja arkistosta.

Kun maksat laskun tai merkitset sen maksetuksi, lasku siirretään automaattisesti arkistoon.

Voit arkistoida OmaPostiin tulleita laskuja, kirjeitä ja paketteja. Arkistointi onnistuu kanavasta riippuen hieman eri tavoilla.

Kohteen arkistointi yksitellen, selainversio ja sovellukset :

  1. avaa arkistoitava kohde

  2. paina pistevalikkoa

  3. paina arkistoi

Useiden kohteiden arkistointi, selainversio:

  1. paina Saapuneet-näkymässä Muokkaa-toimintoa

  2. valitse arkistoitavat

  3. valitse listalta kaikki kohteet, jotka haluat arkistoida

  4. paina Arkistoi-nappia alareunassa

Useiden kohteiden arkistointi, android:

  1. paina ensimmäistä arkistoitavaa kohdetta listalla pitkään

  2. täppää kaikkia arkistoitavia kohteita

  3. paina yläreunan arkistointikuvaketta

Palvelun käytön lopettaminen

OmaPosti on osa Postin sähköistä asiakkuutta ja voit irtisanoa palvelun irtisanomalla Postin sähköisen asiakkuuden voi irtisanoa Omat tiedot –sivulla.

Irtisanoutumisaika on 14 vuorokautta. Irtisanoutumisajan alkaessa kaikki sähköisen toimitustavan valintasi poistuvat ja kirjeesi jaetaan jatkossa paperisena. Irtisanoutumisaikana voit saada vielä joitakin yksittäisiä jonossa olleita kirjeitä OmaPostiin. Irtisanoutumisajan jälkeen arkistosi tuhotaan.

Mistä saan tietoja Netpostin muuttumisesta OmaPostiksi?

Saat muutoksesta tietoja täältä.