Skip to main content
ValikkoSulje
Ohjeet ja materiaalit verkkokauppiaille

Ohjeita ja materiaaleja verkkokauppiaille

Verkkokauppias, olemme tehneet sinulle valmiin materiaalipaketin eri toimitustapojen esittelemiseen. Sinun ei tarvitse muuta kuin ottaa se käyttöön!

Postin toimitustapojen näkyminen yhdenmukaisesti verkkokaupassasi parantaa asiakkaan ostokokemusta. Päivitä näiden ohjeiden avulla voit toimitustapoihin liittyvät tiedot omille verkkosivuillesi ja käytä aineistoja omassa mainonnassasi

  • Postin toimitustavat näkyvät yhdenmukaisesti verkkosivuillasi
  • Kuluttajat löytävät suosimansa toimitukset selkeämmin

Näin saat Postin noutopisteet verkkokaupan toimitustavaksi

Postin noutopisteitä ovat Postin pakettiautomaatit ja postit myymälöissä, marketeissa ja kioskeissa. Verkosto kattaa lähes 2000 noutopistettä kautta maan ja se kasvaa nopeasti erityisesti myymälöihin, yritysten toimitiloihin ja asuinkerrostaloihin sijoitetuilla pakettiautomaateilla. Käytä noutopisteiden hakuun Postin Location Service -rajapintaa, jolloin verkkokaupassasi on aina ajantasaisin lista käytössä olevista noutopisteistä. Pystyt myös käyttämään uusimpia verkkokaupoille tarjoamiamme palveluita, kuten Fast track- ja viikonlopputoimitukset.

Näin kerrot Postin toimitustavoista ja palveluista verkkokaupassasi

Voit kertoa Postin eri toimitustavoista verkkokaupassasi helposti ja yksiselitteisesti, kun hyödynnät valmiita toimitustapatekstejä. Lataa valmiit tekstit käyttöösi (pdf).

Mikäli kuluttajan valitsema toimitustapa ei sovi tuotteen lähettämiseen, suosittelemme lisäämään verkkokaupan yleisiin toimitusehtoihin esimerkiksi:

●Pidätämme oikeuden lähettää pienet lähetykset kirjeenä kotiin.
●Pidätämme oikeuden lähettää pakettiautomaatin maksimimittoja suuremmat lähetykset postiin.

Käytä Postin logoa, kun tarjoat Postin toimitus- tai maksutapoja verkkokaupassasi. Logon lisäksi voit käyttää myös palvelujamme kuvaavia kuvakkeita. Lataa aineistot käyttöösi kuvapankistamme.

Toimitustapavaihtoehtojen näyttäminen verkkokaupan käyttöliittymässä

Toimitustapavaihtoehdot voidaan esittää verkkokaupan käyttöliittymässä esimerkiksi alasvetovalikkona tai valintanapeilla. Yleensä toimitustapa valitaan ostoskorissa.

toimitustavat-verkkokaupan-ostoskorissa

Lue lisää Postin pakettipalvelujen integroimisesta suoraan verkkokauppaasi.

Markkinointimateriaalit verkkokauppiaille

Valmiilla markkinointimateriaaleilla viestit asiakkaillesi helposti, että heidän suosikkitoimitustapansa ovat käytössä verkkokaupassasi. Lataa tästä markkinointiaineistot ja ohje niiden käyttöön.

Paketti sisältää muokattavat bannerit seuraavista:

  • Postin toimitukset alkaen x,xx € (hinnan voit määritellä asiakkaillesi itse)
  • Ilmastoystävälliset kuljetukset
  • Toimitus pakettiautomaattiin
  • Paketin ohjaus
  • Kotiinkuljetus (lisänä myymäläjulistepohja)

Verkkokauppalähetysten palautukset

Asiakaspalautuspalvelua käytetään verkkokaupassa tuotepalautusten tekemiseen kauppiaan laskuun Suomessa. Kun olet tehnyt kanssamme Asiakaspalautussopimuksen, kuluttaja voi palauttaa pakkaamansa tuotteet joko automaatin tai postin kautta verkkokaupan määrittämään osoitteeseen. Posti laskuttaa sinulta palautuvan lähetyksen kuljettamisen.

Palautuksen asiakasohje, kun verkkokauppa maksaa palautuksen:

Esimerkkiteksti – palautukset: Voit palauttaa tilauksesi veloituksetta postin kautta. Pakkaa lähetys huolellisesti.

Esimerkkiteksti – palauttaminen Helposti-koodilla: Tilaa palautuskoodi osoitteessa posti.fi/palautapaketti syöttämällä lähetystunnus (JJFI-alkuinen koodi). Palauta paketti mihin tahansa Postin automaattiin tai postiin saamasi ohjeen mukaan.

Esimerkkiteksti – palauttaminen ilman Helposti-koodia Voit palauttaa lähetyksen postin palvelupisteen kautta. Kiinnitä lähetyksen päälle meiltä saamasi Asiakaspalautus-osoitekortti tai kirjoita lähetyksen päälle palautustunnuksemme xxxxxx (=verkkokauppasi logistiikan sopimustunnus) ja vie lähetys postiin.

Esimerkkiteksti – palauttaminen postin kirjelaatikkoon: Kirjoita lähetyksen päälle palautustunnuksemme xxxxxx (=verkkokauppasi logistiikan sopimustunnus) ja palautusosoitteemme:

Oy Yritys Ab
ASIAKASPALAUTUS
Katuosoite 1
00000 Kaupunki

Lisätietoa, minimi- ja maksimimitat

Kansainvälisen palautussopimuksen (ERS) tehnyt verkkokauppa voi tarjota asiakkailleen maksuttoman palautuksen ulkomailta Suomeen. Palautus voidaan jättää palauttajan lähipostiin ulkomailla. Palautuksen postimaksu laskutetaan palautusopimuksen tehneeltä suomalaiselta verkkokaupalta.

Palautuksen asiakasohje, kun verkkokauppa maksaa palautuksen ulkomailta:

Palauttaminen ulkomailta
Voit palauttaa tilauksesi postin kautta. Sovi palauttamisesta asiakaspalvelumme kanssa ja pyydä osoitekortti palautukselle. Pakkaa lähetys huolellisesti ja kiinnitä saamasi osoitekortti paketin päälle. Sen jälkeen voit jättää paketin lähimpään postiin.

EDI-sanomassa toimitetut vastaanottajan yhteystiedot hyödyttävät sekä sinua että vastaanottajaa

EDI-sanomassa toimitetut vastaanottajan yhteystiedot mahdollistavat vastaanottajalle paketin automaattisen seurannan Postin mobiilisovelluksella ja paketin ohjaamisen hänen valitsemaansa noutopisteeseen. Pyydäthän asiakkaaltasi verkkokaupassa aina mahdollisimman täydelliset yhteystiedot (nimi, osoite, matkapuhelinnumero ja sähköpostiosoite) ja toimita ne Postille sähköisessä ennakkotiedossa eli EDI-sanomassa. Matkapuhelinnumero on myös edellytys paketin toimittamiselle Postin suosittuihin automaatteihin.

OmaPosti-mobiilisovellus

OmaPosti-sovellus tuo reaaliaikaisen lähetysten seurannan asiakkaasi käyttöön, lisää asiakastyytyväisyyttä ja vähentää asiakaspalvelusi työtä. Aktivoimalla oman matkapuhelinnumeronsa OmaPosti-sovelluksessa asiakkaasi saa automaattisesti tiedon lähetyksistä ilman lähetystunnusten syöttämistä.

Näin kerrot kätevästä palvelusta verkkokaupassasi: Ota Postin mobiilisovellus käyttöön. Valitse sovelluksessa ostoksillesi sopivin noutopaikka ja seuraa lähetystäsi. Lataa OmaPosti-sovellus älypuhelimeesi puhelimesi sovelluskaupasta.

appstore

googleplay

Paketin ohjaaminen noutopisteeseen

Kerro paketin ohjaamisesta asiakkaille, etenkin jos verkkokaupassasi ei ole noutopisteiden valintamahdollisuutta. Näin asiakkaasi voi itse valita, mistä postista tai pakettiautomaatista hän haluaa noutaa pakettinsa.

Esimerkkiteksti: Voit itse valita mistä Postin automaatista tai postista haet pakettisi, kun otat käyttöösi Postin maksuttoman Oma noutopiste-palvelun. Ota palvelu käyttöön täältä.

Lähetysten seuranta

Kerro asiakkaallesi, että paketin kulkua voi seurata Postin lähetystunnuksella.

Esimerkkiteksti: Kun annat sähköpostiosoitteen tilauksen yhteydessä, saat sähköpostiisi tilausvahvistuksen ja lähetystunnuksen. Voit seurata lähetystä verkkosivuilla posti.fi/lahetystenseuranta tai Postin mobiilisovelluksella

Muita hyödyllisiä linkkejä verkkokauppaan lisättäväksi

Postit ja pakettiautomaatit -kartta: posti.fi/kartta

Katso postin lähetysten säilytysajat: Säilytysajat

Laiteasennuspalvelu kuluttajille: Lisätietoa palvelusta ja saatavuuden tarkistus

Huomioi, että Postin palveluiden linkit saattavat muuttua ajoittain. Tarkasta säännöllisesti linkkien toimivuus.